Rugby Game - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Arwin Patries - WaarBenJij.nu Rugby Game - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Arwin Patries - WaarBenJij.nu

Rugby Game

Blijf op de hoogte en volg Arwin

13 Oktober 2012 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Het is een uur of 6 in de ochtend en het begint al licht te worden, maar we worden eigenlijk wakker van de regen die op de camper tikt. En niet te zachtjes ook. Het weer is behoorlijk omgeslagen van lekker warm lente weer is het overgegaan op winderig nat herfstweer.
Maar het weer mag de pret niet drukken vandaag want het is : Game-day. Waikato speelt tegen Hawkes Bay in het Waikato Stadium in Hamilton. De wedstrijd begint om 6 uur , en het is nog ongeveer 2.5 uur rijden van Coromandel naar Hamilton. Dus we beginnen de dag rustig, ik ga voor het eerst Grey-water tank van de camper legen. In de Grey-water tank komt al het water van de gootsteen terecht. We hebben in de instructievideo uitleg gekregen, dus nu zelf maar even proberen, het is makkelijker dan gedacht. Gewoon een bijgeleverd slangetje aansluiten en de kraan opendraaien en het gebruikte water loopt eruit. Nu de Grey-water tank geleegd is kan de Fresh water tank gevuld worden. Dit werkt precies het zelfde alleen met een ander (schoon) slangetje.

Alle zaakjes zijn weer op orde dus we kunnen vertrekken, het is 165 km rijden naar Hamilton dus off-we-go. Het eerst stuk is echt een super cool. Het lijkt wel een rally parcours wat met bochtige stukken langs het water loopt. Dit hebben we gefilmd dus er komt later nog wel een flimpje van. Het landschap gaat inmiddels over op het platteland. Lange uitgestrekte weilanden, deze hadden we nog niet eerder gezien. Hier is ook goed te merken dat het hard waait, tegen het stormen aan zelfs. We hadden s`ochtends al gekeken waar we de camper zouden parkeren. We hebben een camping uitgezocht die het dichtst bij het centrum/stadion ligt.

De camper staat, nog even omkleden en alvast een biertje drinken en we kunnen ons rustig richting het centrum begeven. Patries vroeg nog even bij de receptie hoe we het beste in het centrum konden komen. Dat was niet echt een succes want of het nou het best per bus, taxi of lopend kon worden bereikt werd niet duidelijker door de eigenaresse van de camping. En van rugby leek ze al helemaal niet gehoord te hebben. Dus we zijn maar gaan lopen. Na een kleine 5 kilometer zagen we de hoge lichtmasten al in de verte, en uit alle hoeken en gaten kwamen fans oprukken. Nou ja fans... volwassen mannen in korte broeken met over hun hoofd getrokken vuilniszakken. Lallend en hard zingend zwalkte ze richting het stadion en wij volgde.

Kaartjes hadden we al via internet besteld dus die hoefden we alleen af te halen. Dat was zo geregeld. Even kijken welke ingang we moeten hebben en hop naar binnen. Wauw dit ziet er wel supergaaf uit. Het is een niet een heel groot stadion, maar het blijft gewoon gaaf om zo`n gebouw binnen te komen. Al die mensen in de clubkleuren dat blijft een mooi gezicht. Even snel een drankje halen en op naar onze plaatsen. Ze hebben zelfs hun eigen merk bier, hoe gaaf is dat! Hop 2 blikjes onder de arm en richting het veld. Row G Seat 129 & 130 dat waren onze stoelnummers. Deze blijken de 1na voorste rij te zijn direct achter de dug-out van de “tegen”partij. Supergaaf bijna vooraan en zo goed als naast de spelerstunnel. We zijn ruim op tijd, dus de jongens zijn aan het inlopen warm gooien. Zei ik jongens? Het lijken wel reuzen!
De wedstrijd begint en het is gaaf om rugby in het echt te zien. Het is een echte mannen sport deze jongens zijn geen mietjes. Duels worden keihard uitgevochten man tegen man en soms met z'n drieën tegen één. De thuisploeg doet het goed en komt al snel op voorsprong. Dit weten ze vast te houden tot het fluitsignaal voor de rust. In de rust hebben we nog een biertje weten te scoren en een portie New-Zealand potatochips, maar net als de tweede helft start begint het hard te regenen. In het begin laten we ons niet kennen, maar het gaat wel erg hard door. Dus wij begeven ons ook naar het overdekte gedeelte van het stadion. Na een minuut of 5 worden we aangesproken door een beveiliger. Er zijn boven overdekte plaatsen vrij en we mogen daar gaan zitten. Dus de tweede helft hebben we vanaf boven verder gekeken. Dit was ook echt gaaf, omdat je de dan het spel veel beter ziet.

De wedstrijd is afgelopen en de thuisloeg wint met 28-3 dus overal feest. We blijven nog even in het stadion hangen om de spelers van dichtbij te zien. Buiten aangekomen lopen we richting de gratis bus richting het centrum. Onderweg vragen we aan een verkeersregelaar waar de bus vandaan vertrekt. Hij wist niet zeker of er nog wel een bus naar het centrum ging en vroeg ons waar we heen moesten. Uitgelegd waar naartoe moesten bood hij ons aan om ons daar te brengen want hij moest toch “out of town”. Super relaxed, dit durfden we alleen maar te hopen.
Na een klein ritje zette hij ons af bij de camping, wij vroegen of we hem nog iets verschuldigd waren maar hij zei dat het wel goed was zo.
Echt relaxed! Hop, wij door naar ons campertje en snel slapen..

• 16 Oktober 2012 - 10:18

Willem:

Dus als ik het goed begrijp hebben jullie nu een herfstachtige lente. Richting het zuiden ziet het er inderdaad kouder uit op de weerkaart. Misschien ook wel weer relaxed dat je wat vlakker (dus minder bochtig) kunt rijden. Ik heb jullie route een beetje gevolg, maar het zijn allemaal kronkelwegen die jullie toe dan toe gehad hadden.

Wat een geweldige ervaring moet dat zijn in zo'n stadion. En prachtig dat die mensen zo behulpzaam zijn ( vooral de campingeigenaresse ;-).

x Pa

• 16 Oktober 2012 - 10:19

Sorry:

Sorry, systeeem bleef een beetje hangen :-))