Voorpret - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Arwin Patries - WaarBenJij.nu Voorpret - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Arwin Patries - WaarBenJij.nu

Voorpret

Blijf op de hoogte en volg Arwin

25 Oktober 2012 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Het was echt heel erg slecht weer, dus we besloten door te rijden naar het zuiden. Helaas, maar er zat niets anders op. Geen mooie wandelingen door het prachtige natuurgebied van Arthur's pass, maar richting de Gletsjers van Franz Josef en Fox.

De hele pass lang terug hebben we slecht weer gehad. Dus onderweg stoppen was er niet echt bij. Helaas, want het schijnt er volgens de boekjes prachtig te zijn. Maar goed nieuws! Langs de kust schijnt de zon weer volop! In Hokitika stoppen we voor het eerst. Het is een behoorlijke stad, dat bekent staat op zijn jade (edelsteen) bewerkingen. We zetten de camper neer en lopen te voet door het dorpje. Eerst wat koffie bij een café voor brandstof en daarna lekker slenteren. Langs het jade museum, de steenbewerkers, wat galerieën en zelfs een glasblazerij. Genoeg te zien hier, we blijven extra lang staan bij een gallerie met prachtige foto's van typisch Nieuw-Zeelandse dingen. Zo doen we wat idee'tjes op voor het verwerken van onze eigen foto's, wat er inmiddels aardig wat beginnen te worden.

We rijden op ontspannen tempo door tot het volgende dorpje, Ross. Dit is een oud goudmijners dorp. Maar zelfs nu wordt er nog steeds goud gedolven. We gaan naar het informatiecentrum waar je zelf goud kan pannen. Maaarrrrr veel leuker nog, ja kan ook een goudpan kopen. Daarmee mag je zelf langs de rivier naar goud zoeken. JA, dat doen we! Hoopvol als we zijn lopen we langs het pad tot aan de rivier gewapend met een goudpan en een opscheplepel uit de camper. Want de mevrouw drukte ons op het hart dat we wel iets nodig hebben om te graven. Geen probleem, een camper vol spullen waar vast iets bruikbaars tussen zit. We zien wel duizenden kleine flintertjes goud in de pan en in de rivier. Maar het vangen in de pan blijkt toch een brug te ver. Na een uurtje houden we het voor gezien en keren terug naar de camper. Nog even vragen we de mevrouw of we wel de goede techniek gebruikt hebben, maar zij lijkt te druk met andere dingen. Ach wij zijn gelukkig in de liefde!

We rijden nog even door en stoppen op een camping niet ver van de Franz Josef gletsjer. Dit is weer een camping van de organisatie waarvan wij een pas hebben, dus dat betekent voordeel voordeel en nog eens voordeel ;-). Eens kijken wat we dit keer kunnen regelen, want we hebben nog wel wat op ons lijstje staan. Een helikoptervlucht namelijk! Oh en laat dit nou ook de plek zijn waar je de hoogste parachutesprong kan maken. Zo kan je 75 seconden vrij vallen vanaf 18.000 feet, waarna de parachute openklapt. Je wordt tijdens de val zelfs voorzien van de nodige zuurstof. Dat lijkt Arwin wel wat! Patricia heeft al eens aan een parachute gehangen in Nederland en hoewel dit helemaal te gek is past zij dit keer. Zij heeft haar zinnen gezet op de helikoptervlucht over de gletsjers. We boeken samen de helikopter voor vrijdag en Arwin zal zaterdag alleen (nou ja, met instructeur natuurlijk) uit het vliegtuig springen. Bij het boeken vragen we de receptioniste er bij het regelen van de parachutesprong te zeggen dat Arwin geen kleine jongen is, zodat hij straks niet aan een klein mannetje van 1.65 gehangen wordt. Of eigenlijk het mannetje aan hem in dat geval.

YES alles is geboekt! Aaaaaaa spannend, we kunnen niet wachten.