Westport - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Arwin Patries - WaarBenJij.nu Westport - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Arwin Patries - WaarBenJij.nu

Westport

Blijf op de hoogte en volg Arwin

23 Oktober 2012 | Nieuw Zeeland, Westport

Lekker uitgeslapen en rustig wakker geworden, want het is immers vakantie. Het gaat heel lekker zo, we hebben een goed ritme gevonden tussen dingen ondernemen, rustig ontspannen en het reizen. Vandaag staat er weer een lange autorit te wachten. We hebben ongeveer een plannetje gemaakt voor de dag maar we zien wel hoe ver we komen en wat het weer ons brengt. Om op alles voorbereid te zijn vullen we de camper weer helemaal met vers water.
De reis vervolgd zich richting de Lewis Pass. Het is een hoge bergpas omringd door een nationaal park. Daar wilden we een wandeling gaan maken om niet de hele dag in de auto te zitten. Na een uurtje rijden over bochtige bergweggetjes en langs de ene keer superdik bebost gebied en de andere keer kale steenachtige vlaktes waar een klein beetje water doorheen stroomt. Maar voornamelijk bergachtig. Kwamen we uit bij een wandeling van een uurtje. Schoentjes aan tasje gepakt en gaan met die banaan. Het was een kort maar lekker wandelingetje. Bij de camper aangekomen zagen we een donker grijze lucht onze kant op komen die er niet heel erg best uitzag. Wij snel onze spullen ingepakt en vertrokken richting Reefton. Gelukkig zijn we de donkergrijze wolk heel onze reis richting de westkust voorgebleven.
In Reefton hebben we een kleine pitstop gemaakt om de nodige dingetjes bij te vullen. Zoals biertjes, snacks, en brood. Al snel vervolgde we onze weg richting Westport daar zouden we Cape foulwind bezoeken, want daar zit een echte zeehonden/pelsrobben kolonie. Maar dat was nog wel 210 km rijden dus cd`tje aan en lekker genieten van het supermooie landschap. Ze hebben hier ook super veel one way bridge`s dat zijn dus bruggen met een baan. Waar dan het verkeer uit beide richtingen overheen moet, maar dan niet te gelijkertijd ;-) (tot nu toe is dat goed gegaan).
Bij Cape Foulwind aangekomen hadden we een wandelingetje van een kwartiertje nodig om bij de zeehonden kolonie te komen. Er zaten er niet al te veel zeehonden in vergelijking met Kaikoura, 3 dagen eerder, maar het blijft supercool om die beesten in het echt te zien. Beetje zwemmen, beetje luieren, beetje stoeien met elkaar is zo'n beetje het enige wat ze doen heel de dag.
Na Cape Foulwind konden we twee dingen doen of nog een klein stukje noordelijker richting Karamea rijden en daar in grotten wandelen. Of alvast een stukje zuidelijker rijden om de volgende dag de Pancake rocks te bezichtigen en alvast in de richting van de Franz Josef Gletsjer af te zakken. Het werd het laatste. We hadden nog een free campground op de kaart staan, dus wij gingen onderweg.
We waren zo onder de indruk van de mooie kronkelwegen langs de wilde oceaan dat we ruim voorbij de camping reden. Een kleine 10 km verder kwamen we er achter. Dus letterlijk rechtsomkeer (want ja we rijden hier links) richting de campground. Daar aan gekomen was het gewoon een parkeerplaats langs een rivier en vlak bij het kiezelstrand. Ik moest Patries nog wel even overtuigen dat het hier veilig was. Gelukkg kwamen er al snel 3 andere campers bij ons staan dus Patries voelde zich een stuk veiliger. We hadden 325 km gereden dus s`avonds werd het niet veel meer behalve eten koken en naar bed. Morgen staat ons weer een leuke dag te wachten!

• 01 November 2012 - 18:52

Willem:

Nou lekker hoor dat jullie zo de goeie balans hebben tussen rijden, wandelen, ontbijten, slapen, kijken, shoppen, bijvullen, aftanken, rechtsomkeert maken etc. etc.