Sammy the seal - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Arwin Patries - WaarBenJij.nu Sammy the seal - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Arwin Patries - WaarBenJij.nu

Sammy the seal

Blijf op de hoogte en volg Arwin

20 Oktober 2012 | Nieuw Zeeland, Motueka

Lekker op tijd stonden we klaar om aan ons kajak avontuur te beginnen. Nog even twijfelen, wel of geen badkleding en wandelschoenen of sportschoentjes?!? Even vragen bij Nicole dan maar die ons op komt halen. We zijn er helemaal klaar voor en kunnen gaan. Het is ongeveer 20 minuten rijden naar de verzamelplaats, geen probleem. Zonnebrillen op en gaan met die banaan. Het is super mooi weer vandaag! Bijna windstil en volle bak zon. De perfecte dag voor een tripje in een kajak op de oceaan!

Steve peddelt die dag met ons mee als begeleider en Charlotte een Engelse meid is er ook bij. We krijgen een skirt aan om onze benen droog te houden en een reddingsvest. Stond Arwin best goed hoor die rok ;-). We zijn klaar om te gaan! Nog een klein stukje met een busje en de kajaks worden met een tractor naar de zee gereden. Door het grote verschil in getijden ligt het water op dat moment meer dan 50 meter van de boulevard. Ze zeggen dat hij in de middag wel 30 meter hoger kant staan. Echt bizar! Steve doet nog even droog voor hoe we moeten peddelen enz. Dus niet als windmolens benadrukt hij tegen ons “Dutchies”. Het begint goed, niet omgeslagen tijdens het instappen en het peddelritme is al gauw gevonden. Steve begint een stukje te vertellen over de historie van de plaatsen waar we langs peddelen. Al snel blijkt hij vooral erg goed in verhalen vertellen, want een heel Nieuw-Zeelands dorp dat in diepe rouw is na het overlijden van Elvis... Kijk maar naar rechts. Als therapie voor hun depressie hebben ze het hoofd van Elvis in een rots gebeeldhouwd. De rots lijkt zeker! De rest is een prachtig verhaal :-).

De oceaan is heel erg kalm vandaag en de zon blijft ook maar schijnen, wat een geluk! We passeren het ene na het andere prachtige zandstrand. We kiezen er eentje uit voor een koffiestop. Wat heerlijk beetje picknicken daar met een prachtige uitzicht op de blauw/groene oceaan. We doen een spelletje hinkelen op het strand met z'n 4en. Je bent zo jong als je je voelt toch?! Daarna leert Steve ons nog iets anders heel belangrijks. We zullen zo naar een eiland peddelen waar zeehonden zitten. Echter ze laten zich niet al te gemakkelijk zien, er bestaat wel een lokroep voor! Dus Steve zet hem in:
Sammy the seal,
Sammy the seal,
seal,
seal,
come on out!!!
Het is vastgelegd met de camera, met z'n allen al zingend (best lelijk trouwens) peddelen we naar het eiland. We doen nog even een Nederlandse versie ter vermaak van ons gezelschap, mooie boel daar op het water. Bij het eiland aangekomen zien we inderdaad wat zeehonden. Ze zijn wel lastig te zien, want ze zijn bijna dezelfde kleur als de rotsen. Maar er liggen er ook een paar in het water. Echt gaaf om zo dichtbij te zijn en die beesten in de vrije natuur te zien! Het is een behoorlijk eindje peddelen naar het vaste land en de armen beginnen te verzuren. Maar wederom een prachtig strandje wacht ons op. Hier eten we een lunch en worden we door de watertaxi opgehaald om een stuk verderop afgezet te worden voor een wandeling.

Oh, hadden we eigenlijk al verteld dat dit de “Swingers” trip heet... Niet vanwege een partnerruil onderweg, maar vanwege een wiebelige brug die we over moeten tijdens het wandelen gelukkig! Het eerste stuk van de wandeling lopen we nog langs de kust. We gaan echter al snel het bos in. Op 3 kwart komen we hem dan tegen. Best hoog! Best wiebelig! Hmmzzzz verstand op nul en gewoon lopen, dan komt het vast goed! We hebben de overkant beiden bereikt en het is nog een klein stukje lopen naar de eindbestemming. Uiteraard is dit weer een prachtig strand! We hebben nog even de tijd hiervan te genieten voor de watertaxi ons weer op komt halen... in een woord, wow! We scheren over het water terug naar de boulevard. Daar varen we de boot op een klaar staande trekker die ons dan het water uit rijd. Hoe bedoel je bizar, rijden terwijl je in een boot zit. Het water staat nu trouwens we helemaal tot aan de boulevard. We worden door Steve weer naar de camping gebracht en nemen afscheid.

Het varen is wel voorbij, maar de avond nog niet. Vanavond spelen de All Blacks! Dat moet uiteraard bekeken worden omringd door Kiwi's. We douchen en maken ons klaar voor een avondje in de stad. We zoeken eerst een restaurant op voor een lekker hapje. Het wordt de Gothic, klinkt een beetje duister en het zit in een oude kerk. Er staan veel streekgerechten op de kaart, dus het komt vast goed. Arwin besteld een Black Angus steak. Uiteraard is de koe volledig zwart en komen wij hem regelmatig tegen onderweg, in de wei wel te verstaan. Ze zijn niet zuinig met de porties. Dus er ligt een stuk vlees op Arwin zijn bord, ongelofelijk! In Nederland hebben we al eerder een poging Black Angus gewaagd, maar dit is van een heel andere orde. Hij smelt op je tong en het water loopt ons in de mond als we er weer aan denken! Patricia ging voor een visgerecht, aangezien het bijna allemaal dezelfde dag wordt gevangen als dat het geserveerd wordt. Het wordt Whitebait een delicatesse en Steve had die middag nog verteld dat locals op elkaar schieten als ze denken dat anderen op “hun” stukje whitebait proberen te vangen. Het blijken visjes van 2 cm lang te zijn die met huid en haar geserveerd worden in de vorm van een pannekoekje (bijelkaar gehouden met ei). Ik zou het niet aanbevelen, want de smaak is niet heel erg bijzonder. Maargoed we hebben weer wat nieuws en iets uit de streek geprobeerd!

Daarna staat de Irish pub op het programma, gewoon omdat de sfeer er overal in de wereld altijd lekker in zit in zo'n pub. Ook wordt de sport er altijd goed gewaardeerd. Hier stond een bandje te spelen toen we binnen kwamen, maar verder was het vrij leeg. Tegen de tijd dat de wedstrijd begon hadden zich wat meer mensen verzameld. Uiteraard begon de wedstrijd tegen Australië pas na het uitvoeren van de Haka. Dat is gaaf zeg! De wedstrijd was niet echt om over naar huis te schrijven en halverwege de wedstrijd kreeg de vermoeidheid van de inspanningen de overhand. Hup op naar de camping, daar in de gezamenlijke ruimte het laatste stukje kijken en ons bedje in.

WAT EEN DAG!!!

• 22 Oktober 2012 - 18:53

Marcenlies:

Leuk weer verslagen om te lezen :-), veel plezier nog !!!!

• 22 Oktober 2012 - 19:15

Willem:

Hallo zeg, wat een belevenissen allemaal. Fijn dat het weer beter is geworden. Zo'n overtocht met de boot lijkt me heel vervelend als het storm en regent. Daar hadden jullie dus geen last van. Hoe lang duurt zo'n overtochtje eigenlijk?

Spannende ritjes over smalle wegen. Lekker vroeg op!!! En daarna weer lekker lang uitslapen :-) Mooi hoor. En over zo'n wiebelbrug lijkt me helemaal leuk ;-p Nou ja gelukkig kan je er na afloop lokaal goed eten. Fijn dat het allemaal zo goed gaat.

Liefs pa

• 22 Oktober 2012 - 19:15

Willem:

Liefs pa

• 22 Oktober 2012 - 22:07

Aad En Pleun:

wat leuk om jullie reisverslag te lezen jullie hebben al heel wat beleefd wij geven jullie groot gelijk om zo te genieten wij zijn een beetje jaloers dikke kus gr

• 23 Oktober 2012 - 19:59

Tanja En Michel:

We zijn weer helemaal op de hoogte! Heerlijk zo'n vakantie samen zeg.. Wij wachten netjes thuis af op jullie terug komst om alle foto's, films en verhalen te horen en te zien! X

• 23 Oktober 2012 - 20:05

Ida En Henk:

Hallo schatjes, wat een mooie verhalen weer en wat een avontuur zijn jullie aangegaan,geweldig.Hier ook alles goed (spanje)vandaag ook zon alles goed geregeld dus geen stress in Italie zouden ze zeggen piano piano.genieten en tot de volgende keer. adiosssssssss,xxxxxxxxx

• 24 Oktober 2012 - 11:48

Robert Van Vliet:

Hey Arwin en Patries, ik haak een beetje laat aan, wist wel van de vakantie, niet van jullie blog. Inmiddels alles gelezen, mooie verhalen, leest lekker weg! Geniet nog van de prachtige vakantie, ik blijf jullie volgen.
    Groet, Robert

• 26 Oktober 2012 - 19:01

Roy En Mich:

Hee Arwin en PAtries,

Wat maken jullie veel mee zeg in 1 dag..echt gaaf!!
    Leuk om te lezen ook!Geniet er nog maar lekker van.

dikke kus Mich en Roy

• 26 Oktober 2012 - 19:01

Roy En Mich:

Hee Arwin en PAtries,

Wat maken jullie veel mee zeg in 1 dag..echt gaaf!!
    Leuk om te lezen ook!Geniet er nog maar lekker van.

dikke kus Mich en Roy